Parkanon kotihoidon geronomi Jonna-Marja Salkoharjulla on selkeä näkemys siitä, kenelle Suvanto Caren palvelut heidän asiakaskunnastaan sopivat.
– Ehdottomasti parempikuntoiset, joille palvelusta on selkeästi hyötyä. Mukana-paikannin toimii muistisairailla, jotka vähän pelkäävät sitä kotoa lähtöä tai sitä, etteivät osaa takaisin kotiin. Suvanto Mukana-paikantimeen pystyy soittamaan ja näin saada suora yhteys asiakkaaseen, jolloin asiakas tietää avun olevan tulossa. Kotona-sensoreista hyötyvät he, joilla omaiset ovat enemmän mukana hoidossa tai läheiset asuvat kauempana ja pitävät yhteyttä videopuhelujen avulla. He haluavat tietää mitä äidille tai isälle kuuluu, kuinka yöaika menee, miten läheinen suoriutuu päivittäisistä toimista, Salkoharju luettelee.
Parkanon sekä Kihniön alueella palvelut tuottaa Kolmostien Terveys Oy, joka on Pihlajalinnan ja Parkanon yhteisyritys. Laajalla toiminta-alueella illan kiireitä pyritään helpottamaan Suvanto Videopuhelun avulla.
– Meillä tehdään etäkäyntejä Suvanto Videopuheluna asiakkaille, joille pystytään puhelun avulla ohjaamaan lääkkeiden otto. Hoitajan huomiota pystytään antamaan enemmän asiakkaille, kun aika ei mene pitkiin ajomatkoihin. Uutena toimintana Suvannon tabletissa on lepotilassa oleva kello ja päivämäärä, joka helpottaa ikäihmisten käsitystä ajasta, Salkoharju kertoo.
Kokeilemalla selviää, kenelle teknologia todella sopii
Suvanto Videopuhelu on käytössä myös kuntohoitajan vetämissä kuntoutusryhmissä. Ryhmän tabletti on käytössä asiakkaalla kaksi viikkoa kerrallaan, sitten vaihdetaan. Mukaan valikoituvat he, jotka olisivat innokkaita lähtemään ryhmätoimintaan, mutta eivät aikataulullisista tai muista syystä pysty osallistumaan niihin fyysisesti. Osa nauttii teknologian suomista mahdollisuuksista, osaa ei kiinnosta lainkaan.
– Eri lailla otettu vastaan. Jotkut ovat innoissaan ja jotkut eetu epäileväisiä. Kannustamalla ja perehdyttämällä tsemppaamme kokeilemaan. Läheisillekin on tärkeää täsmentää, ettei se sitä tarkoita, että kaikki kotihoidon käynnit loppuvat tähän, Salkoharju sanoo.
Teknologiaa käytetään myös keinona ujuttaa kotihoitoa mukaan ikäihmisten elämään. Jos fyysiset käynnit saavat asiakkaalta täystyrmäyksen, pystytään laitteiden avulla kuitenkin mukana ikääntyneen elämässä ja nähdään, mikä avuntarpeen taso oikeasti on.
– Meillä on Suvanto Care nyt vuoden ollut toiminnassa ja tässä ajassa se asiakaskunta on muovautunut, nähdään kelle se sopii. Kokeilemallahan se selviää. Jos ei toimi niin sitten ei toimi, Jonna-Marja Salkoharju toteaa.
Kotiutushuone palvelee itsenäiseen rytmiin totuttelevia asiakkaita
Aivan näillä hetkillä Parkanossa otetaan käyttöön myös aivan uudenlainen kotiutushuone-kokeilu. Kotiutushuone on tarkoitettu potilaalle, joka ei tarvitse sairaanhoitoa tai tehostettua palveluasumista, mutta kokee epävarmuutta itsenäisestä pärjäämisestä. Jonna-Marja Salkoharjun lisäksi hankkeessa ovat mukana toimintaterapeutti sekä kuntoutuksenohjaaja, joka toteuttaa kuntoutushuoneen opinnäytetyönään.
Kotiutushuone varustetaan Suvanto Videopuhelulla, Mukana-paikantimella sekä Kotona-sensoreilla. Kotiutusjakson aikana asiakkaalla on rauhassa aikaa tutustua teknologiaan matalalla kynnyksellä.
– Teknologinen tavoite Suvanto Carella kotiutushuoneessa on, että asiakas saa positiivista tunnetta suoriutua arjesta itsenäisesti ja hän ei tarvisi kotihoidon neljää fyysistä käyntiä. Suvanto Caren avulla saadaan asiakkaalle turvallisuuden tunnetta. Tilassa on mikro ja kahvinkeitin, eli asiakas voisi lämmittää ruokaa tai keittää päiväkahvit laitteen opastuksella, Salkoharju kertoo.