Lähihoitaja Mirja-Liisa Damsten, Kaavin kunta

Kaavilla virkistäydytään virtuaalisesti

Koronaepidemian monille aiheuttama eristäytyminen ja yksinäisyys eivät saaneet Pohjois-Savon Kaavilla yliotetta, kun marraskuussa 2020 kunnassa polkaistiin käyntiin virtuaalista virkistäytymistä tarjoava hanke. Kaksikymmentä Kaavin mielenterveyskuntoutujaa sekä vanhuspalvelun asiakasta saivat mahdollisuuden osallistua neljä kertaa viikossa virtuaaliseen tapahtumaan, jossa kokoonnuttiin yhteen Suvanto Caren ryhmävideopuhelun äärelle.  

– Lauluhetkiä, keskustelua, jumppaa… Olemme pitäneet myös levyraatia, luettelee lähihoitaja Mirja-Liisa Damsten virtuaalisen virkistyshetken sisältöä.

Uusia tuttavuuksia ja vanhoja ystäviä vuosikymmenten takaa

Ryhmävideopuhelu on turvallinen ja läheinen tapa pitää yhteyttä toisiin ihmisiin. Se on henkilökohtaisempi kuin pelkkä puhelu – läheisiä tai muita tuttavia on miellyttävä nähdä ”kasvoista kasvoihin.” Näköyhteys antaa myös omaisille tai hoitajalle mahdollisuuden laajempaan informaation esimerkiksi ikäihmisen terveydentilasta. Ryhmävideopuhelut parantavat sosiaalista kanssakäymistä entisestään, kun välimatkoista huolimatta useampi ihminen pystyy kokoontumaan yhteiseen tilaisuuteen ruudun äärelle.

– Monet vanhukset sanovat että ovat nähneet myös semmoisia ihmisiä joita eivät ole moniin vuosiin tavanneet, vaikka vanhoja koulukavereita, Damsten kertoo.

Myös uusia tuttavuuksia on syntynyt, kun virtuaalinen virkistysporukka on päässyt hitsautumaan tiiviiksi, läheiseksi ryhmäkseen. Damstenin mukaan ryhmävideopuhelut ovat jotakin jota ikäihmiset oikein aina odottavat. Kaikki eivät tietenkään pääse jokaisella kokoontumiskerralla mukaan, joten osallistujamäärä on vaihdellut tavallisesti 5 – 15 välillä.

– Keskimääräisesti yksi hetki on kestänyt noin tunnin, mutta sitten on ollut tälläisiä jopa neljän tunnin videopuheluitakin, Damsten sanoo.

Hankkeen alkuperäinen aikataulu oli vuoden 2020 marraskuusta vuoden 2021 kesäkuulle, mutta hanke huomattiin niin hyödylliseksi että välitön jatko seurasi kunnan omana käytäntönä. Toiminnan onnistumisesta vastaa asiaan vihkiytynyt viriketyöntekijä.

Pitkiä puheluita omaisten kanssa

Mirja-Liisa Damsten myöntää, että aluksi videopuheluiden onnistuminen ja teknologian käyttö kuulosti hoitajienkin korviin haasteelliselta. Kuinka ikäihmiset selviytyisivät itsenäisesti niiden kanssa?  Toimivatko tietoliikenneyhteydet laajan Kaavin kunnan etäisimmissäkin kolkissa? Sama asia jännitti myös asiakkaita. Huoli osoittautui nopeasti turhaksi.

– Jopa yli 90-vuotiaat mummot käyttävät laitteita todella hyvin. Ja jos olemme joutuneet lähettämään palvelun kautta viestejä esimerkiksi muuttuneista aikatauluista, niin nekin on ymmärretty lukea, Damsten sanoo.

Suvanto Caren ryhmävideopuhelut saavatkin Kaavin vanhuspalvelusta kiitosta helppokäyttöisyydestään. Myös omaiset ovat ottaneet videopuhelupavelun hienosti haltuun. Nyt mummot ja vaarit saavat terveisensä perille ja kuulumiset vaihdettua kuvayhteyden kera. Omia lapsia ja lastenlapsia monessa polvessa on aina miellyttävää nähdä silloinkin, kun fyysiset kontaktit eivät ole mahdollisia. Kaavin vanhuspalvelussa on huomattu että videopuhelut sujuvat ikäihmisillä myös omaehtoisesti.

– Lokitietoja kun olen selaillut niin huomaa että on saatettu soitella pitkiä puheluita viikonloppuina omaisten kanssa, Mirja-Liisa Damsten iloitsee.